Birinde PS5 Pro birinde Switch var: Nintendo ve Sony zor bir yıla giriyor
- Nintendo, yaşlanan konsolu Switch, Sony ise premium özelliklere sahip PS5 Pro nedeniyle zorlu bir yıl geçirecek gibi görünüyor.
- Nintendo, Switch satış hedefini düşürürken, Sony'nin PS5 Pro'nun yüksek fiyatı eleştiriler aldı.
- Sektör genel olarak bulut oyunlarına kayarken, yeni konsol döngülerinin uzaması ve maliyetlerin artması üreticiler üzerinde baskı yaratıyor.
Japon oyun devleri Nintendo ve Sony'yi bu yıl bazı zorluklar bekliyor. İkili sezona tüketicilere sunacakları çok ay ürünle giriyorlar. Biri yedi yıllık bir konsolla rekabete devam ederken diğeri, yüksek fiyatlı PS5 modeliyle rekabette zorlanacak gibi duruyor.
Geçen hafta PlayStation 5'in Pro versiyonunu satışa sunan Sony, eleştirmenlerin hedefindeydi. Yüksek fiyat etiketi ve iyileştirilmiş oyunların belirli donanım özelliklerine sahip televizyonlarda oynanabilmesi eleştiri oklarının hedefi oldu.
Nintendo ise mart ayında sona erecek mali yılı için yaşlanan Switch konsolunun satış hedefini 13,5 milyon birimden 12,5 milyona düşürdü. Geleneksel olarak, Nintendo aralık çeyreğinde gelirlerini Eylül çeyreğine kıyasla neredeyse iki katına çıkarıyor.
Enders Analysis’in oyun bölümü başkanı Gareth Sutcliffe, bu yılın oldukça kasvetli olduğunu söylüyor.
Oyunlar için de durum iç açıcı değil. Bu yıl yeni bir gişe rekoru kıracak oyunun tanıtılması beklenmiyor ve birçok geliştirici yeni nesil bir konsol için hazırlık yapıyor.
Bernstein analisti Robin Zhu "PlayStation ve Switch konsol döngüleri başta olmak üzere birçok nedenden dolayı sektör bir durgunluk döneminde. Yeni oyun çıkışları çoğunlukla yıl sonuna sarkacak. PlayStation önemli kozlarını çoğunlukla son altı ay içinde çıkan oyunlarla oynayacak. Black Myth: Wukong onlardan biri" açıklamasını yaptı.
Switch ve PS5 satışları
Bir konsol neslinin tipik ömrü beş yıl olsa da Switch şu anda sekizinci yılını yaşıyor. Nintendo, Mart 2017’deki lansmanından bu yana 146 milyon Switch sattı. Kasım 2020’de piyasaya çıkan PS5 ise 65 milyonun üzerinde satış adedine ulaştı.
Oyun sektörü buluta yöneliyor
Oyun sektörü buluta doğru kayarken, oyunlar platformdan bağımsız hale geliyor ve tek kitle pazarı oyun makineleri taşınabilir bileşen içerenler oluyor.
Microsoft, rakip konsollarda daha fazla kendi oyununu satmayı ve Xbox, PC veya diğer cihazlara internet üzerinden yayın yapabilen aylık bir abonelik hizmeti olan Game Pass’i tanıtmayı hedefliyor.
PlayStation 6 veya yeni bir Xbox gibi konsollar, daha yüksek marjlı, premium ürünler olarak niş bir yere sahip olabilir ve işin ana parçası olmayabilir.
Nintendo şu anda donanım konusunda lider görünüyor. Standart formuyla hem taşınabilir bir cihaz olan hem de evde televizyona bağlanıp oynanabilen Switch’in başarısı, diğer oyun şirketlerini taşınabilir makinelere yönelik tutumlarını yeniden düşünmeye zorluyor.
Kantan Games’in başkanı Serkan Toto, "Nintendo, mevcut konsolu desteklemeye devam etmesi gereken ama aynı zamanda gerçek gişe rekorları kıran oyunları bir sonraki cihazın başarılı bir şekilde piyasaya sürülmesi için saklaması gereken zor bir geçiş döneminde" dedi.
Konsolları üretmek pahalılaşıyor
Konsol üreticilerinin sorunu, geleneksel oyun makinelerinin üretiminin giderek daha pahalı hale gelmesi.
Enders Analysis’den Sutcliffe "Donanımda çok zor bir talep tavanına ulaştık ve bunu aşamıyorlar. Bunu aşan tek model mobil alanda ve Switch burada devreye giriyor" açıklamasını yaptı.
Sony’nin geçtiğimiz Cuma günü açıkladığı son sonuçlar, üçüncü taraf geliştiricilerin de dahil olduğu güçlü oyun yazılımı satışları sayesinde desteklenmişti. Ancak PS5, döngüleri karşılaştırıldığında satışlarda PS4’ün önüne geçemedi.
PlayStation 5 Pro’nun bu dinamiği değiştirmesi pek olası değil. Sony, bu yıl Pro dahil olmak üzere 18 milyon birim satış hedefini koruyor.
Sony başkanı Hiroki Totoki, geçen hafta yaptığı açıklamada şunları söyledi:
"Pro, yüksek kaliteli hardcore kullanıcılara yönelik bir donanım olduğu için, toplam satışlara büyük bir katkı sağlamasını zaten planlamamıştık. Şu anda, PS5 Pro’nun fiyatlandırmasının planlarımız üzerinde olumsuz bir etkisi olacağını düşünmüyoruz."
Kazançlar açısından büyük bir fark yaratmasa da Pro, endüstrinin nereye gittiğine dair net bir sinyal olabilir. Daha iyi grafik ve performans sunuyor ve standart PlayStation 5’ten 200 dolar daha pahalı. Bu da onu bazı oyun PC’lerine yaklaştırıyor.
Sony sadık oyuncularının oyun içi eylemleri yüzde 45 daha hızlı işleyebilen yüzde 67 daha fazla işlem kapasitesine sahip bir cihaz için ödeme yapmaya istekli olduğunu biliyor ve stratejisini bunun üzerine kuruyor.
Zhu, bu durumu şöyle açıklıyor:
"PS5 Pro’nun 700 dolarlık fiyat etiketi, bize Volkswagen Golf’ün GTI versiyonundaki gibi, ana akım bir ürünün ‘güçlü’ versiyonu olarak fiyat ayrımcılığı stratejisine benziyor. Tutkunlara yönelik bir ürün."
Ancak, Bernstein analisti Zhu, Tokyo Game Show’da fiyat hakkında sosyal medya fırtınası ve yükseltmenin paraya değer olup olmadığını sorgulayan yorumcuların Nintendo için bir fırsat açabileceğini ekledi:
"Kamuoyu açısından bakıldığında, PS5 Pro’nun fiyatlandırması etrafında oluşan internet öfkesi, Nintendo’nun Switch 2’yi 400 dolara veya belki de 450 dolara satmasını bir tepki çekmeden mümkün kılabilir."
Nintendo hisseleri de geçen hafta, başkan Shuntaro Furukawa’nın mart ayı sonuna kadar tanıtılması planlanan yeni konsolun mevcut Switch oyunlarını oynatabilen geriye dönük uyumlu olacağını söylemesiyle artış gösterdi.
Sektördeki umut, Nintendo’nun Switch’in halefi için fiyatlandırma ve konsepti doğru ayarlaması halinde, diğerlerinin takip edebileceği bir yol haritası sunabileceği ve gelecek yılki tatil sezonunun çok farklı olabileceği yönünde.